کمتر از یک دهم درصد از مجموع نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش از نظر عملکردی و تامین رضایت مشتریان در رتبه یک قرار دارند. مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با تاکید بر اینکه خدمات پس از فروش نسبت به ده سال گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: با توجه به […]
کمتر از یک دهم درصد از مجموع نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش از نظر عملکردی و تامین رضایت مشتریان در رتبه یک قرار دارند.
مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با تاکید بر اینکه خدمات پس از فروش نسبت به ده سال گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: با توجه به نمونه ها و تنوع کالا و برندهایی که در دنیا مردم مشاهده می کنند سطح توقع آنها از خودرسازان افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: اما به علت اینکه شیب رضایت مشتری با شیب افزایش کیفیت خودرو یکسان نیست، مشتریان از خودرو و قطعات رضایتمندی ندارند.
مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با بیان اینکه فاصله کیفیت ارائه شده خودرو باید با رضایت مشتری همخوانی داشته باشد گفت: در غیر اینصورت تولید کنندگان مشتریان خودرو را از دست می دهند.
قناتی با اشاره به اینکه خدمات پس از فروش شامل دو بخش می شود افزود: یکی از این بخشها در کنترل ما قرار دارد اما بخش دوم بصورت زیر پله ای و قاچاق وارد بازار می شود که در کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.
وی تصریح کرد: وزارت صنایع در این خصوص حوزه های مختلفی را تشکیل داده است که برای ۱۲ قطعه تولیدات یدکی کد شناسایی و کد رهگیری زده می شود و بزودی این کد بندی که برای ۱۲ قطعه نهایی شده است در سامانه نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه قطعات برگشتی درسه مرحله کنترل و قطعه معیوب از چرخه تولید خارج می شود گفت: نخست در خط تولید تشخیص و برگشت می خورد دوم در مرحله سوار شدن بر روی خودرو و مرحله سوم زمانی است که قطعات ساخته شده در بازار برگشت می خورند.
قناتی در ادامه افزود: یکی از اهداف و سیاست های ما بحث پلت فرمها هستند که این موضوع باید در زمان های مختلف به روز شوند. ممکن است عیب از قطعه ساز باشد و برخی مواقع ممکن است عیب از نصاب قطعه روی خودرو باشد.
وی درباره بحث رضایتمندی مشتریان گفت: در سال ۹۵ بیش از یک و نیم میلیون نفر مورد ارزیابی رضایتمندی از میزان خدمات پس از فروش خودروها قرار گرفتند که ۶۸/۹ درصد از خدمات رضایت داشتند که نسبت به سال قبل حدود ۲ امتیاز بالاتر رفته است.
مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نمایندگی ها نباید خودروی معیوب به مشتریان بدهند، اضافه کرد: در پنج سال گذشته مشتریان از عیوب حساس، حیاتی و زیربنایی خودرو شکایت می کردند اما امروزه با افزایش توقع، مشتریان از صدای اضافه خودرو شکایت دارد و این دو شکایت عدم رضایتمندی با یکدیگر قابل مقایسه نیست.
وی در این حال گفت: صنعت تولید علاوه بر بحث تولید خودرو وظیفه ایجاد اشتغال را هم برعهده دارد.
قناتی ادامه داد: اگر مشتریان به خودروهای به موقع رسیدگی نکنند بوجود آمدن عیب و ایراد در خودرو را نباید به حساب تولید کنندگان بگذارند.
رئیس هیات مدیره قطعه سازان گفت: ما قطعه سازان با خودروسازان شناسنامه و اسناد مهندسی داریم که قطعه کنترل شده باشد و در واقع قطعه از مسیر قطعه ساز، معیوب به دست خودروساز نمی رسد.
رضا رضایی افزود: البته تیم خودروساز نیز باید در مونتاژ دقت لازم را داشته باشد هرچند خودرو پس از تولید نیز چک می شود تا به دست مصرف کننده برسد و اگر قطعاتی که بسته می شود کنترل شود، مشکلات قطعات معیوب هم شناسایی می شود.
وی با بیان اینکه شکایت در طراحی و استفاده قطعه در خودروی ال ۹۰ کمتر است اضافه کرد: کیفیت از پلت فرم شروع می شود که باید با قطعات با تعریف کیفیت مشخص، خودرو ساخته شود.
رئیس هیات مدیره قطعه سازان گفت: کیفیت تعیین شده است و برای هر قطعه شناسنامه داریم کیفیت بالاتر رفته، مهارت افزایش یافته اما قیمت بر اساس شرایط تورم افزایش یافته است.