روند اعتراضات عراقی ها به تصمیم دولت این کشور در رابطه با توافق نامه «خور عبدالله» همچنان ادامه دارد. این در حالی است که العبادی نخست وزیر عراق اخیرا عنوان کرده بود که توافق نامه خور عبدالله برای دریانوردی است نه ترسیم مرزها. وی تصریح کرده بود که برخی در صدد تنش آفرینی در این […]
روند اعتراضات عراقی ها به تصمیم دولت این کشور در رابطه با توافق نامه «خور عبدالله» همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که العبادی نخست وزیر عراق اخیرا عنوان کرده بود که توافق نامه خور عبدالله برای دریانوردی است نه ترسیم مرزها. وی تصریح کرده بود که برخی در صدد تنش آفرینی در این زمینه هستند.
اخیرا نیز «کاظم فنجان» وزیر حمل و نقل عراق در واکنش به مصوبه اخیر هیات دولت عراق مبنی بر محترم شمردن توافقنامه دو جانبه با کویت درباره کشتیرانی در آبراهه خور عبدالله گفت: این توافقنامه در بخش شمال غربی خلیج فارس، عراق را از حیث آبی به یک کشور بسته تبدیل و از آب های آزاد محروم می کند.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس کویت از برگزاری جلسه ای ویژه برای رسیدگی به پرونده روابط دوجانبه بغداد – کویت خبر دادند.
نمایندگان مجلس کویت همچنین خواستار تشدید اقدامات امنیتی و ایجاد آمادگی دفاعی لازم در مرز با عراق شدند.
این بحران وقتی آغاز شد که هیأت دولت عراق سه شنبه گذشته، درمصوبه ای اعلام کرد که ۷۵۰ هزار دلار برای ترسیم مرزها با کویت در خور عبدالله اختصاص داده است.
این مصوبه به سرعت از سوی سیاسیون عراق به عنوان واگذاری بخشی از حق مالکیت آبی عراق در دهانه شمالی خلیج فارس به کشور کویت قلمداد شد و با توجه به بحث های مربوط به واگذاری جزایر مصری «تیران» و «صنافیر» به عربستان، این مصوبه هیأت دولت عراق موجی از نگرانی ها را در بغداد برانگیخت و حتی برخی آن را خیانتی مشابه مساله مصر تعبیر کردند.
مشکل خورعبدالله از سال ۲۰۱۰ که مسأله احداث بندر بزرگ فاو درعراق مطرح شد، نگرانی های جدی کویت را از این بندر بزرگ که تا عمق خلیج فارس امتداد دارد، به دنبال داشت و برهمین اساس کویت بسرعت ساخت بندر مبارک را در طرف مقابل آن، درجزیره بوبیان آغاز کرد.
رقابت دو کشورعراق و کویت برای تسلط بر آبراه خورعبدالله باعث شد، وزیر خارجه کویت برای اطمینان خاطر به عراقی ها، درسال۲۰۱۴ نوعی همکاری را در این آبراه آبی مطرح کند.
منبع : خبرگزاری مهر