آخرين سخنراني شهيدرجايي درباره قرآن

شهید رجایی

زماني که دستگير شدم متوجه شدم بيش از 600 آيه از قرآن را حفظ بودم و وقتي به زندان انفرادي که خود به تنهايي شکنجه بود، منتقل شدم، روز را به چند قسمت تقسيم کرده بودم و مقداري از روز را قرآن مي خواندم. مثلا يک روز آياتي را مي خواندم که با حرف ‘الف’ شروع مي شد و روز بعد آياتي که با حرف ‘ب’ و همينطور تا آخر مرور مي کردم.

به گزارش نبأخبر،’محمدرضا اعتماديان’ معاون نخست وزير در دولت شهيد رجايي مي گويد: جمعه ششم شهريور سال 60 برگزيدگان مسابقات سراسري قرآن را خدمت شهيد رجايي که رييس جمهور بودند بردم و ايشان گفتند چون کار دارم توقع صحبت کردن از من نداشته باشيد.
وي اضافه مي کند: وقتي مراسم در منزل شهيد رجايي شروع شد، يکي از قاريان آياتي را در ابتداي مجلس تلاوت کرد و پس از آن ‘نصرالله چمران’ از برگزاري مسابقات قرآن گزارشي را ارائه کرد.
در آن موقع متوجه شدم که شهيد رجايي منقلب شدند و به قدري تحت تاثير آيات الهي قرار گرفتند که 45 دقيقه صحبت کردند و در آن جلسه مطالبي را گفتند که ما تا آن زمان نشنيده بوديم.
رجايي در اين جلسه خطاب به قاريان و حافظان قرآن گفت: به عنوان يک برادر به شما قاريان توصيه مي کنم که بدانيد وقتي پشت رحل قرآن نشسته ايد يک سرباز فداکار براي انقلاب هستيد و در اين صورت زحمت شبانه روزي براي شما آسان مي شود.
وي افزود: اگر چه بايد از نقش عملي قرآن شروع کرد ولي من به عنوان يک تجربه شخصي معتقدم کسي که اولين بار با صوت قرآن را خوانده، بزرگترين خدمت را از اين طريق در فراگرفتن قرآن به ما کرده است.
رجايي ادامه داد: قرائت قرآن يکي از مهمترين مسائلي است که در مکتب ما نقش داشته است. من اين مساله را وقتي درک کردم که به زندان رفتم و در آنجا ديدم اکثر دوستان در سلول هاي انفرادي با صوت زيبا قرآن مي خوانند و همين صوت خوب قرآن بود که افراد را به سمت اسلام کشانده بود، کما اينکه در تاريخ اسلام بسياري از افراد با شنيدن صوت قرآن اسلام آوردند.
وي تاکيد کرد: ما به عنوان يک مسلمان با خصوصياتي که داريم اگر در هر جمعي قرآن بخوانيم، غيرممکن است در فطرت هاي پاک انقلاب برپا نکند و در فطرت هاي آلوده کشش ايجاد نکند.
شهيد رجايي در اين قسمت از سخنان خود به قرائت امام جمعه تهران اشاره کرد و گفت: وقتي آقاي (آيت الله) خامنه اي در نماز جمعه تهران سوره منافقون و جمعه را مي خواند، به نمازگزاران احساس خاصي دست مي دهد. البته زمينه خيلي موثر است تا اينکه انسان مشمول آيه ‘وجلت قلوبهم’ شود. اما لحن ايشان به گونه اي است که انسان گرما و گرسنگي را فراموش مي کند. ايشان از عاشقان خاص قرآن هستند و براي خودشان عالمي هم دارند. خداوند اين نعمت را براي انقلاب حفظ کند.
وي افزود: براي زيبا خواندن قرآن، صوت کافي هست اما لازم نيست. چون بسياري از افراد هستند که صدايشان خيلي خوب نيست ولي شيوه اي براي آنها پيدا مي شود که قرآن را زيبا بخوانند ولي در هرجا که هستيد جلسات مکرر و مفصلي از قرآن دائر کنيد و سرمايه گذاري کنيد.
رجايي سپس به برگزيدگان مسابقات قرآني گفت: وظيفه دوم شما اين است که به بچه ها تاکيد کنيد، قرآن را حفظ کنند. به ياد دارم در سال هاي 40 تا 50 مي گفتند مردم اردن همين طور که صحبت مي کنند آيات قرآن را در صحبت هاي خود ذکر مي کنند و من آرزو مي کردم که چنين توفيقي را به دست آورم.
وي حفظ کردن قرآن را خيلي مفيد خواند وگفت: زماني که قرآن را حفظ مي کردم وسعت هدفم را نمي دانستم.
رجايي افزود: در سال هاي 45 تا 50 هميشه در جيب من دو چيز پيدا مي شد. يک تکه کاغذ، صورت مساله اي بود که به دانش آموزان مي دادم تا حل کنند و يک کاغذ که چند آيه قرآن را در آن مي نوشتم و هر وقت در انتظار اتوبوس بودم آيات را حفظ مي کردم.
وي ادامه داد: زماني که دستگير شدم متوجه شدم بيش از 600 آيه از قرآن را حفظ بودم و وقتي به زندان انفرادي که خود به تنهايي شکنجه بود، منتقل شدم، روز را به چند قسمت تقسيم کرده بودم و مقداري از روز را قرآن مي خواندم. مثلا يک روز آياتي را مي خواندم که با حرف ‘الف’ شروع مي شد و روز بعد آياتي که با حرف ‘ب’ و همينطور تا آخر مرور مي کردم.
رجايي افزود: بر اثر تکرار اين آيات به مفاهيم قرآن بيشتر پي مي بردم و چون به بسياري از آياتي که مي خواندم اعتقاد داشتم، اين آيات ما را حفظ مي کرد.
وي متذکر شد: در زندان عمومي ديگران را به تلاوت و حفظ قرآن تشويق و سفارش مي کردم که هفته اي يکي از سوره هاي کوچک قرآن را حفظ کنند و براي اينکه آن سوره ها را فراموش نکنند، آنها را تشويق مي کردم تا سوره هايي را که حفظ کرده بودند، در رکعت اول نمازهايشان بخوانند.
وي با بيان اين مطلب که سورهاي حشر، ياسين و واقعه را به اين روش مکرر در نماز مي خوانده است، افزود: اميدوارم اين سنتي که در اردن بوده درايران نيز معمول شود و در آينده تعداد بسياري در جامعه داشته باشيم که حافظ قرآن باشند.
رجايي همچنين گفت: در زندان 11 دستور براي وارد شدن به قرآن پيدا کرده بودم که اگر آن دستورات را خوب رعايت کنيم به تدريج مي توانيم قرآن را بفهميم.
وي تاکيد کرد:‌ آن چيزي که بايد توجه کنيد اين است که رييس جمهورتان هم با شماست.
رجايي در ادامه گفت: اين انقلاب يک انقلاب مکتبي است. يعني انديشه و معيار يا ايدئولوژي دارد و ممکن نيست که يک انسان انقلابي، مکتبي باشد ولي از قرآن آن مکتب بي اطلاع باشد.
وي به قاريان و حافظان قرآن گفت: شما ديگر قاري قرآن به آن معنا نيستيد. بلکه يک پاسداريد تا اين انقلاب را حفظ کنيد. انقلاب در قرآن است. وقتي قرآن مي گويد ‘فاقروا ماتيسر من القرآن’ خداوند دستور داده که قرآن را بخوانيم و در آن حکمت ها وجود دارد و زيبا خواندن بايد در برنامه ما باشد.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید